Vill du ha en fluffig pizzadeg med fina bubbliga kanter utan att mjöla ner hela köket och kladda med degen i onödan? Då är fredagspizza helt rätt för dig. Här hittar du tips och instruktioner på hur vi brukar gör med degen för att den ska bli sådär fluffig och krispig. 


Hur du än gör din pizza kommer den att bli god. Vill du göra på ett annat sätt än vi rekommenderar är det bara att köra på!

I ditt pizzaset får du i allt du behöver för att kunna tillaga en underbart god pizza. Degen har jäst i 24 timmar och är fluffig och fin.  Det kan till och med hända att du ser en och annan luftbubbla som buktar ut på degen! Dessa fina bubblor ska du försöka behålla så många som möjligt av och pressa ut i pizzans kanter. Det blir både snyggt och väldigt gott! 

Till varje pizza följer det med en "Gör såhär:" lapp. På den står det hur vi har tänkt att pizzan ska toppas. Vilken sås du ska använda, vilka toppings du ska lägga på innan gräddning och vilka toppings du ska lägga på efter gräddning. Följer du den så tar det inte många minuter innan hela ditt hem doftar gott av nybakad pizza.



Beroende på vilken deg du har beställt  föreslår vi att du bakar ut den på olika sätt. Vår glutenfria deg är till exempel inte lika elastisk som standarddegen.  


 

En rund pizza börjar med en rund deg! Därför är degen (nästan) rund när du får den. 

 


1. Ta fram en skärbräda och sprid ut ca 1/4 dl mjöl på den.

2. Lyft degen ur asken (knåda ej) och vänd i mjölet så att båda sidor blir mjöliga.

3. Tryck ut försiktigt ut degen med händerna från mitten och ut åt kanten, vänd degen och tryck ut igen.

4. Håll upp degen och låt den hänga ut sig. Vandra med händerna längs kanten så att du får en rund form. Degen är elastisk och lättarbetad så var inte rädd att göra den riktigt tunn. Behövs det kan du även dra ut kanten lite i sidled när du håller upp den för att den inte ska "fjädra tillbaka". 

5. Lägg degen på en plåt. Vill du ha en extra krispig botten så lägg den på en varm plåt. Lägg på sås, topping och grädda i ugnen (minst 250 °C) i 7-12 min, mitten eller ett snäpp över mitten. 






KNÅDA EJ DEGEN!

För att din glutenfria pizza ska bli fluffig i kanterna ska du inte knåda degen eller trycka längst ut på kanten. Då försvinner luftbubblorna och degen blir inte så fluffig och fin som den kan bli.  



1. Ta fram en skärbräda och sprid ut ca 1/4 dl glutenfritt mjöl på den.

2. Lyft degen ur asken och vänd i mjölet så att båda sidor blir mjöliga.

3. Tryck ut degen försiktigt med händerna från mitten och ut, men tryck inte längst ut i kanten. Vänd på degen och tryck ut igen.

4. Lägg degen på en plåt (degen är inte så lätt att flytta sedan så lägg den antingen på en plåt direkt eller på bakplåtspapper så att den lätte går att lyfta till plåten). Fortsätt trycka ut degen från mitten och ut tills den blir ca 25 cm i diameter med en tjockare kant runt. Blir degen kladdig när du trycker ut så använd lite mer mjöl. Kom ihåg, tryck inte längst ut på kanterna. Lägg på sås, topping och grädda i ugnen (250 °C) i 7-12 min i mitten eller ett snäpp över mitten. 

Låt pizzan svalna ca 5 min innan du skär upp den för att kanterna ska förbli fluffiga!